De bedrijven zijn gevraagd welke trends zij het meest belangrijk vinden, welke risico’s en kansen zij daarin zien en op welke manier zij zich op deze trends voorbereiden. Met 74 procent staat de vraag naar klant specifieke systeem- en integratieoplossingen vooraan, opgevolgd door de verschuiving van de navraag naar landen buiten Europa (70 procent). Als relevant worden ook de toenemende betekenis van aftersales/service (60 procent), de groter wordende concurrentie door nieuwe marktdeelnemers (47 procent) en de belangrijker wordende concurrentiefactoren op de standplaats Duitsland (45 procent) gezien. Iets minder belangrijk zien de bedrijven trends als milieuvragen, stijgende energiekosten, volatiele kosten voor grondstoffen en het dreigende tekort aan ingenieurs en vakkrachten.
77 procent van de bedrijven heeft aangegeven hun portefeuille klant specifiek te willen aanpassen. Een belangrijke rol hierbij is weggelegd voor Industrie 4.0. Meer informatie vindt u in de ‘Zukunftsperspektive deutscher Maschinenbau’ uitgegeven door de VDMA.
Bron: Zukunftsperspektive deutscher Maschinenbau, VDMA & McKinsey & Company
http://www.vdma.org/zukunftsperspektive
Der VDMA (Verband Deutscher Maschinen- und Anlagenbau) vertritt über 3100 vorrangig mittelständische Unternehmen der Investitionsgüterindustrie und ist damit größter Industrieverband in Europa.