Doorgaan naar hoofdcontent

Innovatie in Duitsland

Innovatie in combinatie met duurzaamheid. Dat zijn de actuele thema’s van dit moment.


Duitsland is al jaren toonaangevend als het gaat om technologische ontwikkelingen.

Daarnaast is het geen nieuws dat Duitsland de stabiele factor in Europa is.



In tijden dat het wat minder gaat investeert men meer tijd in “Huiswerk” om tot goede beslissingen te komen.

Er wordt zorgvuldiger gewerkt en dit komt ten goede aan “Kwaliteitsdenkers”.

Kwaliteit is dan weer een issue. Zo profiteert Duitsland van het wereldwijde kwaliteitsimago dat ze nog steeds heeft.

Daarbij zijn ze op basis van dit goede imago ook nog in staat om goedkoop kapitaal aan te trekken.



Waarom is dit interessant?

Omdat mijns inziens Nederland wat kan leren van de Duitsers als het gaat om het thema “Innovatie” .



Dit thema valt in Duitsland onder de verantwoordelijkheid van het Bundesministerium voor Wirtschaft en Technologie.



Dit Ministerium verstrekt ongelooflijk veel informatie die zeker ook interresant is voor diegenen die over de grens heen kijken.

Als het gaat om Innovatie is bijvoorbeeld het programma “Signo” zeer Interessant.

Daar kunnen Ondernemingen, Hogescholen en Uitvinders met hun vragen terecht.

Mogelijkheden om ideen uit te wisselen. Informatie ten aanzien van het beschermen van eigen innovaties.

Informatie over subsidie-programma’s.



Ook de moeite waars is de marktplaats “Innovationmarket”, waarbij de volgende vragen centraal staan:

- Innovation sucht Kapital

- Innovation sucht Unternehmen

- Unternehmen sucht Innovation

Dit zijn zaken rond het thema innovatie, waarbij er voordelen te halen zijn voor partijen die strategisch denken

en die de bereidheid hebben om op een professionele wijze de toekomst benaderen.

Welke innovaties zijn strategisch interessant? Hoe zet je innovaties om, zodat er economische voordelen te behalen zijn?

Welke partners zijn relevant en hoe ga ik gericht met partnerkeuze om?



Kortom: interessant voor iedereen die zich met de thema “Innovatie” bezighoudt.

Populaire posts van deze blog

Vertical Axis Windturbine (VAWT)

Dit product is al 25 jaar in gebruik op o.a. offshore booreilanden. Deze windturbines zijn oorspronkelijk ontworpen om te functioneren onder de zware omstandigheden van het arctisch gebied waar betrouwbaarheid en veiligheid absoluut noodzakelijk zijn. Deze verticale turbine benut de wind uit elke richting en start zijn energielevering bij windsnelheden van 2 m/sec. De windturbine is bestand tegen turbulentie en windstormen en kan veilig gebruikt worden in gebieden met hogere windsnelheden in tegenstelling tot klassieke windturbines. Voordelen De voordelen van een verticale windturbine t.o.v. een klassieke windmolen met wieken zijn legio: •geen slagschaduw •het ontwerp en de manier van draaien van de Rotor zorgen ervoor dat er geen geluid wordt geproduceerd (0db). Windmolens met wieken maken geluid vergelijkbaar met een espresso machine (50 tot 60db) •30% hogere energieproductie. De VAWT heeft een lagere windsnelheid (2m/sec) nodig om op te starten. Het vergroten naar een h

Voorbeeld indeling van een verkoopplan / salesplan

Hoofdstuk 1: Introductie Hoofdstuk 2: Strategische Context 2.1 Organisatie algemeen     2.2 Diensten/producten        2.3  Visie  2.4 Missie 2.5 Values 2.6  Elevator Pitch Hoofdstuk 3: Commerciële richting 3.1 Kwantitatieve doelstellingen   3.2 Kwalitatieve doelstellingen   3.3  SWOT analyse  (op sales)        3.4 Confrontatie matrix       3.5 Verkoopvisie       3.6 Verkoopstrategie 3.7 Product/markt combinaties 3.8 Doelgroep segmentatie 3.9 Doelgroep bewerking / verkoopmix    Hoofdstuk 4: Commerciële organisatie 4.1 Structuur 4.2 Bezettingsplan      4.3 Samenwerking/communicatie 4.4 Cultuur 4.5 Rol en taken van de salesmanager 4.6 Werving en selectie  Hoofdstuk 5: Commerciële operatie en sturing 5.1 Verkoopproces     5.2 Commerciële targets & productiviteit per kernfunctie 5.3 Kerncompetentie analyse & opleidings- en trainingsbehoeften 5.4 Sturing en controle op doelstellingen 5.5 Sturing op onderliggende key performance indicatoren 5.6 Verkoopgesprek Hoofdstuk 6: D

Verfrissend, innovatief en visueel – Het Business Model Canvas

Verfrissend, innovatief en visueel – Het Business Model Canvas Het Business Model Canvas is een overzicht waarin op één pagina uw idee, nieuwe onderneming of nieuwe business unit kan worden samengevat. Het vormt een essentiële oefening voor succes. Met behulp van het Business Model Canvas kan de ondernemer of manager zich goed wapenen. Het biedt (nieuwe) inzichten, voorkomt belangrijke gaten in het plan en laat anderen zien dat u gedegen heeft nagedacht. Het mooiste aan het model is dat het een visueel product oplevert dat iedereen aanspreekt. Niet voor niets dat ondernemers, uitvinders, consultants en ook grote kantoren als PWC en Capgemini het Business Model Canvas gebruiken. Wereldwijd. De Young Advisory Group maakt ook graag gebruik van het Business Model Canvas. Als onderdeel van veel adviestrajecten heeft het model keer op keer haar waarde laten zien. Het vormt bovendien een mooi affiche van de onderneming en eindigt zeker niet in de onderste la. Het mooiste komt nog: het m