Doorgaan naar hoofdcontent

'Duitsland biedt een enorm groeipotentieel' 22 en 23 April

'Duitsland biedt een enorm groeipotentieel'

'Duitsland biedt een enorm groeipotentieel'
Veel webwinkels die over de grens willen verkopen kijken naar Duitsland. Volgens Eva Göbel van Dexport, gespecialiseerd in online marketing in Duitsland,  is dat verstandig. Tijdens de Multichannel Conference op 22 en 23 april in Utrecht geeft ze vijf concrete tips om te groeien op de Duitse markt. Twinkle licht alvast een tipje op.
Waarom is de Duitse online markt zo belangrijk?
‘Duitsland heeft de sterkste economie van Europa en is de belangrijkste exportmarkt van Nederland. Naast Engeland en Frankrijk is Duitsland een van de grootste e-commerce markten van Europa. Vanwege het potentieel en de nabijheid kunnen Nederlandse bedrijven die hun markt willen vergroten niet om de Duitse markt heen.’

Wat is het belangrijkste element om rekening mee te houden als je in Duitsland online wilt gaan verkopen?
‘Als je de Duitse markt opgaat dan is het van belang om de juiste propositie te kiezen. Deze kan worden doorvertaald naar de belangrijkste marketingkanalen. Er moet een duidelijke strategie geformuleerd worden voor zoekmachinemarketing, social media en verkopen via marketplaces. Ook moet het bedrijf de expansie organiseren op het gebied van personeel, externe partners, wetgeving en fiscale regelgeving.’

Hoe verhoudt de Duitse online markt zich tot de Nederlandse? In omvang, maar ook in mate van volwassenheid?
‘De Duitse markt is doorgaans vijf keer zo groot als de Nederlandse markt. Er zijn 63 miljoen Duitsers online en zij gebruiken allemaal Google. Facebook wordt gebruikt door 30 miljoen Duitse internetgebruikers en Amazon genereerde als topspeler in zijn eentje bijna 12 miljard euro in 2014. Ten opzichte van Nederland is de Duitse online markt afgelopen jaar 2,5 keer zo hard gegroeid. Dit biedt een enorm groeipotentieel! Om hier optimaal van te profiteren is het samenwerken met Duitse online marketingspecialisten, die specifiek op de branche kunnen inspelen en de verschillende kanalen op de juiste manier kunnen gebruiken, van belang.’

Zijn er ook redenen om de Duitse markt (nog) niet te betreden?
‘Een vertaling van Nederlands naar het Duits is snel geregeld, dat is echter slechts een vereiste en geen succesfactor. Het bedrijf moet in staat zijn om de expansie per groeifase te organiseren op het gebied van personeel, logistiek, externe partners, wetgeving en fiscaal. Het eerste jaar is vaak een investering in het neerzetten van een goede basis. Het is belangrijk dat het bedrijf hiervoor de benodigde resources heeft.’

Met welk gevoel verlaten de bezoekers jouw sessie?
‘De sessie richt zich op bezoekers die op zoek zijn naar groeikansen en specifieke online marketingkennis over de Duitse markt. Aan de hand van praktische cases worden bezoekers aan de hand genomen over de groeimogelijkheden. Voor starters staan we kort stil bij de zaken die in de startfase belangrijk zijn. De sessie richt zich verder op bedrijven die al actief zijn op de Duitse markt en de volgende stap willen zetten.’
Eva Göbel is online marketing professional bij Dexport. Haar presentatie vindt plaats op woensdag 22 april in de Jaarbeurs in Utrecht. Meer informatie over de Multichannel Conference vindt u hier.

http://bit.ly/1NC33tp

http://www.twinklemagazine.nl/nieuws/2015/04/duitsland-biedt-een-enorm-groei-potentieel/index.xml

Populaire posts van deze blog

Vertical Axis Windturbine (VAWT)

Dit product is al 25 jaar in gebruik op o.a. offshore booreilanden. Deze windturbines zijn oorspronkelijk ontworpen om te functioneren onder de zware omstandigheden van het arctisch gebied waar betrouwbaarheid en veiligheid absoluut noodzakelijk zijn. Deze verticale turbine benut de wind uit elke richting en start zijn energielevering bij windsnelheden van 2 m/sec. De windturbine is bestand tegen turbulentie en windstormen en kan veilig gebruikt worden in gebieden met hogere windsnelheden in tegenstelling tot klassieke windturbines. Voordelen De voordelen van een verticale windturbine t.o.v. een klassieke windmolen met wieken zijn legio: •geen slagschaduw •het ontwerp en de manier van draaien van de Rotor zorgen ervoor dat er geen geluid wordt geproduceerd (0db). Windmolens met wieken maken geluid vergelijkbaar met een espresso machine (50 tot 60db) •30% hogere energieproductie. De VAWT heeft een lagere windsnelheid (2m/sec) nodig om op te starten. Het vergroten naar een h

Voorbeeld indeling van een verkoopplan / salesplan

Hoofdstuk 1: Introductie Hoofdstuk 2: Strategische Context 2.1 Organisatie algemeen     2.2 Diensten/producten        2.3  Visie  2.4 Missie 2.5 Values 2.6  Elevator Pitch Hoofdstuk 3: Commerciële richting 3.1 Kwantitatieve doelstellingen   3.2 Kwalitatieve doelstellingen   3.3  SWOT analyse  (op sales)        3.4 Confrontatie matrix       3.5 Verkoopvisie       3.6 Verkoopstrategie 3.7 Product/markt combinaties 3.8 Doelgroep segmentatie 3.9 Doelgroep bewerking / verkoopmix    Hoofdstuk 4: Commerciële organisatie 4.1 Structuur 4.2 Bezettingsplan      4.3 Samenwerking/communicatie 4.4 Cultuur 4.5 Rol en taken van de salesmanager 4.6 Werving en selectie  Hoofdstuk 5: Commerciële operatie en sturing 5.1 Verkoopproces     5.2 Commerciële targets & productiviteit per kernfunctie 5.3 Kerncompetentie analyse & opleidings- en trainingsbehoeften 5.4 Sturing en controle op doelstellingen 5.5 Sturing op onderliggende key performance indicatoren 5.6 Verkoopgesprek Hoofdstuk 6: D

Verfrissend, innovatief en visueel – Het Business Model Canvas

Verfrissend, innovatief en visueel – Het Business Model Canvas Het Business Model Canvas is een overzicht waarin op één pagina uw idee, nieuwe onderneming of nieuwe business unit kan worden samengevat. Het vormt een essentiële oefening voor succes. Met behulp van het Business Model Canvas kan de ondernemer of manager zich goed wapenen. Het biedt (nieuwe) inzichten, voorkomt belangrijke gaten in het plan en laat anderen zien dat u gedegen heeft nagedacht. Het mooiste aan het model is dat het een visueel product oplevert dat iedereen aanspreekt. Niet voor niets dat ondernemers, uitvinders, consultants en ook grote kantoren als PWC en Capgemini het Business Model Canvas gebruiken. Wereldwijd. De Young Advisory Group maakt ook graag gebruik van het Business Model Canvas. Als onderdeel van veel adviestrajecten heeft het model keer op keer haar waarde laten zien. Het vormt bovendien een mooi affiche van de onderneming en eindigt zeker niet in de onderste la. Het mooiste komt nog: het m