- Wees niet saai
- Voor saaiheid is geen plaats op Social Media. Plak dus nooit de tekst van een persbericht of een productfolder integraal in een Social Media bericht. Bewerk die tekst naar een vorm die door het Social Media publiek op prijs wordt gesteld. Gebruik ook andere communicatievormen zoals fotografie en korte films (embedden).
- Bovendien: Op Twitter heb je maar 170 teken voor je verhaal, waarvan je er 23 moet reserveren voor een link naar een geschikte 'landing page' op je website of Blog.
- Informatie op Social Media moet betekenisvol zijn. En het mag best controversieel zijn. Een beetje opwinding kan nooit kwaad, zolang je niet zelf de 'schurk' bent.
- Zorg voor nieuwswaarde
- Een bericht dat iedereen al weet, of non-info waar niemand acht op slaat is saai. Zonde van de tijd. PR is vanuit de traditionele werkwijze vaak snel geneigd berichten te verspreiden en dan maar af te wachten wat ermee gebeurt. Zorg voor nieuws dat de interesse van je doelgroep wekt en om die reden ook interessant is voor de nieuwsmedia. Meer hierover in het e-boek "Effectieve Pers Publiciteit".
- Humor is ook welkom. Gebruik de diverse Social Media op de juiste manier. BLOG voor achtergronden en nieuws. Twitter voor commentaar. Youtube voor video, etc.
- Wees hulpvaardig
- Als je publiciteit zoekt moet je vooral denken aan wat je publiek nodig heeft voor comfort of om succesvol te zijn. Die hulp levert positieve beeldvorming op, en ja, ook 'likes' en 'follows'.
- Haak in op actuele gebeurtenissen, als je daar tenminste iets over te melden hebt.
- Het is niet slim om e-mail nieuwsbrieven met een wervende post via Facebook of Twitter aan te kondigen. De kans is groot dat je nieuwsbrief genegeerd wordt en je mailadres op de zwarte lijst komt. En daar ben je nog niet zo gemakkelijk weer vanaf.
- Als je Social Media toch wilt inzetten, plaats dan teasers die je publiek nieuwsgierig maken naar de achterliggende informatie.
- Pas op met Facebook
- Veel berichten op Facebook hebben een triviaal karakter. Dat is hooguit interessant voor particuliere relaties, vrienden en familie dus. Het zijn vaak nietszeggende mededelingen en bizarre foto's of films van zielige huisdieren en vakantiefoto's. Zakelijk gezien voegt het niets toe, tenzij het gaat om mode, lifestyle en entertainment. Wil je daar tussen staan?
- Maak dan liever een groeps- en bedrijfspagina. Die is ideaal voor bedrijfsinformatie, evenementen, agenda's en productlanceringen. Pas je qua vorm en taalgebruik aan je publiek aan. Ook slecht nieuws mag hier in staan, als het maar tegelijk een oplossing of geruststelling bevat.
- Gebruik Twitter met geschikte #-tags. Zo kun je ook volgen wat 'trending' is die informatie gebruiken in je voordeel. Pas wel op dar boze twitteraars je berichten met met een negatieve lading gaan retweeten. Die extra aandacht kan pijnlijk zijn.
- Monitor wat er op Social Media (vooral Twitter en Facebook) over je geschreven wordt. Er zijn (online) diensten die dit realtime voor je bijhouden.
- Gebruik video
- Dit advies was al eerder gegeven, maar omdat het zo belangrijk is even extra aandacht. Gebruik sites als Youtube en Vimeo om video's wereldkundig te maken. Denk aan technische instructies en teasers voor product introducties. In video kun je erg veel informatie kwijt, mits ze professioneel gemaakt zijn. Maar een met 'n smartphone gemaakte clip over een bizar of dramatisch onderwerp kan evengoed veel stof doen opwaaien.
- Goede video's worden graag gedeeld of embed op websites en blogs, waarmee je viral marketing in de hand werkt.
Social Media gebruiken voor bedrijfscommunicatie is veel werk. Doe je het goed, dan levert het veel op. Pak je het niet goed (genoeg) aan, dan werkt het tegen je. Doe het goed, of niet. Er is niet alleen budget voor nodig, maar ook het commitment van de top. Zo overtuig je het management van het belang:
- Laat zien dat het ROI oplevert. Ga dan uit van
- - Social Media doelen zoals bereik, betrokkenheid, bekendheid.
- - Afdelingsdoelen zoals leads en customer support.
- - Bedrijfsdoelen zoals omzet/winst, merkenbekendheid, klanttevredenheid.
- Benoem de doelstellingen voor de korte en langere termijn.
- Laat cijfers zien. Deel die cijfers in real time met het management, wat de dynamiek van het onderwerp onderstreept. Laat die cijfers ook op een groot scherm aan de medewerkers zien.
- Gespecialiseerde Business Intelligence systemen kunnen hierbij helpen.
- Train managers zodat ze ook zelf in Social Media kunnen participeren. Hoe leuk is dat? Maar vooral nuttig, mits goed uitgevoerd. En er zelf een rol in spelen motiveert en maakt je baas tot 'ervaringsdeskundige'.
http://strategischebedrijfscommunicatie.blogspot.de/2014/09/communicatie-strategie-en-social-media.htmlGeschreven door Wim Vlekken
Plan een goede communicatie-strategie en probeer het zoveel mogelijk te automatiseren. Dat gaat ook met social media. Denk voor interne communicatie eens aan beeldschermcommunicatie. Ook wel narrowcasting genoemd. Van WatchComm.nl bijvoorbeeld.