Doorgaan naar hoofdcontent

Checklist MVO


A - Persoonlijke motivatie (Antwoord J/N)
Ik begrijp wat duurzame productie en duurzame productie methoden inhouden en kan dit aan derden uitleggen.
Persoonlijke normen en waarden drijft onze onderneming ertoe te investeren in maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Ik ben ervan overtuigd dat MVO leidt tot een scala aan voordelen, ook voor de eigen onderneming.
Ik ben ervan overtuigd dat duurzaam ketenbeheer en/of duurzaam inkopen leidt tot een scala aan voordelen, ook voor de eigen onderneming.

B – Marktvraag (Antwoord J/N)
De meeste bedrijven in mijn keten en in mijn branche begrijpen wat duurzame productie en duurzame producten inhouden.
Mijn klanten begrijpen wat duurzame productie en duurzame producten inhouden.
Mijn klanten vragen om duurzame producten.
Mijn klanten zijn bereid een hogere prijs te betalen voor een duurzaam product.

C - Kenmerken product & branche (Antwoord J/N)
De grondstof(fen) die wij gebruiken hebben een slechte reputatie wat betreft duurzaamheid.
Wij hebben hinder van (snel) stijgende grondstoffenprijzen.
De grondstoffen die wij gebruiken zijn of worden schaars.
Ik vind dat de producten die worden verkocht in onze branche over het algemeen van lage kwaliteit zijn.
Investeren in hoge bedrijfsnaam en/of merkwaarde is een noodzaak om te overleven in onze business.
Onze ´license to operate´ wordt sterk bepaald door publieke opinie.
Duurzame (mens- en milieuvriendelijk) grondstoffen en materialen zijn ongeveer hetzelfde geprijsd als niet-duurzame.

Opgesteld op basis van de resultaten van het afstudeeronderzoek van Irene Kamp
http://www.mvonederland.nl

Populaire posts van deze blog

Vertical Axis Windturbine (VAWT)

Dit product is al 25 jaar in gebruik op o.a. offshore booreilanden. Deze windturbines zijn oorspronkelijk ontworpen om te functioneren onder de zware omstandigheden van het arctisch gebied waar betrouwbaarheid en veiligheid absoluut noodzakelijk zijn. Deze verticale turbine benut de wind uit elke richting en start zijn energielevering bij windsnelheden van 2 m/sec. De windturbine is bestand tegen turbulentie en windstormen en kan veilig gebruikt worden in gebieden met hogere windsnelheden in tegenstelling tot klassieke windturbines. Voordelen De voordelen van een verticale windturbine t.o.v. een klassieke windmolen met wieken zijn legio: •geen slagschaduw •het ontwerp en de manier van draaien van de Rotor zorgen ervoor dat er geen geluid wordt geproduceerd (0db). Windmolens met wieken maken geluid vergelijkbaar met een espresso machine (50 tot 60db) •30% hogere energieproductie. De VAWT heeft een lagere windsnelheid (2m/sec) nodig om op te starten. Het vergroten naar een h

Voorbeeld indeling van een verkoopplan / salesplan

Hoofdstuk 1: Introductie Hoofdstuk 2: Strategische Context 2.1 Organisatie algemeen     2.2 Diensten/producten        2.3  Visie  2.4 Missie 2.5 Values 2.6  Elevator Pitch Hoofdstuk 3: Commerciële richting 3.1 Kwantitatieve doelstellingen   3.2 Kwalitatieve doelstellingen   3.3  SWOT analyse  (op sales)        3.4 Confrontatie matrix       3.5 Verkoopvisie       3.6 Verkoopstrategie 3.7 Product/markt combinaties 3.8 Doelgroep segmentatie 3.9 Doelgroep bewerking / verkoopmix    Hoofdstuk 4: Commerciële organisatie 4.1 Structuur 4.2 Bezettingsplan      4.3 Samenwerking/communicatie 4.4 Cultuur 4.5 Rol en taken van de salesmanager 4.6 Werving en selectie  Hoofdstuk 5: Commerciële operatie en sturing 5.1 Verkoopproces     5.2 Commerciële targets & productiviteit per kernfunctie 5.3 Kerncompetentie analyse & opleidings- en trainingsbehoeften 5.4 Sturing en controle op doelstellingen 5.5 Sturing op onderliggende key performance indicatoren 5.6 Verkoopgesprek Hoofdstuk 6: D

Verfrissend, innovatief en visueel – Het Business Model Canvas

Verfrissend, innovatief en visueel – Het Business Model Canvas Het Business Model Canvas is een overzicht waarin op één pagina uw idee, nieuwe onderneming of nieuwe business unit kan worden samengevat. Het vormt een essentiële oefening voor succes. Met behulp van het Business Model Canvas kan de ondernemer of manager zich goed wapenen. Het biedt (nieuwe) inzichten, voorkomt belangrijke gaten in het plan en laat anderen zien dat u gedegen heeft nagedacht. Het mooiste aan het model is dat het een visueel product oplevert dat iedereen aanspreekt. Niet voor niets dat ondernemers, uitvinders, consultants en ook grote kantoren als PWC en Capgemini het Business Model Canvas gebruiken. Wereldwijd. De Young Advisory Group maakt ook graag gebruik van het Business Model Canvas. Als onderdeel van veel adviestrajecten heeft het model keer op keer haar waarde laten zien. Het vormt bovendien een mooi affiche van de onderneming en eindigt zeker niet in de onderste la. Het mooiste komt nog: het m