Ontdek het succes van uw social media marketingstrategie!
De Balanced Scorecard staat bekend als een ondersteunend management instrument om huidig succes te meten en aan de hand daarvan voorspellingen te doen voor successen in de toekomst. Als ervaren manager klinken Kaplan en Norton, de ontwikkelaars van dit model, u vast niet onbekend in de oren. Dit toonaangevende model beïnvloedt namelijk nog steeds de strategie van managers in alle segmenten van een organisatie, dus ook marketing managers. Om prestaties te meten definiëren Kaplan en Norton de volgende vier perspectieven:
- Klant perspectief: Hoe ziet de klant ons als organisatie?
- Intern perspectief: Waar blinken we als organisatie in uit?
- Innovatie- en leerperspectief: Hoe kunnen we toegevoegde waarde blijven creëren en blijven innoveren?
- Financieel perspectief: Hoe kijken we naar onze shareholders?
Om het belang van deze verschillende perspectieven te benadrukken, geven Kaplan en Norton als voorbeeld het besturen van een vliegtuig: een piloot heeft gedetailleerde informatie nodig over allerlei aspecten, zoals het benzinepeil, de hoogte, de snelheid en de bestemming van het vliegtuig om deze goed te kunnen besturen. Zo hebben managers deze informatie nodig om de organisatie goed te kunnen managen. Uitgaande van deze perspectieven stelt de manager namelijk de kritieke succesfactoren vast.
Maar hoe kunt u dit model nu succesvol toepassen op uw social media marketingstrategie?
Om dit te kunnen uitleggen, combineer ik dit klassieke model met hedendaags marketing onderzoek op social media gebied. Ik ga het Balanced Scorecard model in verband brengen met een onderzoek van Social Media Examiner. Voor het vierde jaar ondervroegen de onderzoekers meer dan 3800 marketeers (vooral uit de VS) en verwerkten deze vragen in de ‘State of Social Media Marketing 2012’.
1. Klantperspectief: Social media helpt u de betrokkenheid en de klantbeleving verhogen
Een van de belangrijkste redenen voor het gebruik van social media als bedrijf is het verhogen van de betrokkenheid van de klant. De doelen die hiervoor gesteld worden, zijn vaak gedefinieerd in termen van ‘het verhogen van de klantwaarde en klantbeleving’. Wat betekent dit voor social media marketing?
- Volgens de ondervraagde marketeers was een verhoging van de exposure met maarliefst 85% het grootste voordeel van social media marketing;
- Daarnaast beoordeelde 58% (ten opzichte van slechts 7% in 2011!) van de ondervraagden de ontwikkeling van klant loyaliteit als voordelig in hun social media marketingstrategie;
- Tot slot wekte social media meer traffic: met een investering van slechts 6 uur in de week ontdekte 74% van de marketeers een stijging.
Wat het betreft klantperspectief zit social media marketing dus in de lift en wint steeds meer terrein in de algemene marketingstrategie.
2. Intern perspectief: Social media als tool voor Business Intelligence
Waar blinkt de organisatie in uit? En hoe verzamelen zij gegevens om de juiste doelgroep te benaderen? Wat social media marketing betreft, lieten B2B marketeers in het onderzoek van Social Media Examiner blijken dat zij social media relatief vaker gebruiken voor Business Intelligence. Krap tweederde van de marketeers (65%) gaf aan dat zij social media gebruiken om gegevens te verzamelen over hun plaats op de markt en deze om te zetten in ontwikkelingen om competitief voordeel te creëren.
3. Innovatie- en leerperspectief op social media gebied
Als organisatie blijven experimenteren en ontwikkelen wordt door veel professionals gezien als een van de belangrijkste kerncompetenties. Als er iets is waarbij innovatie hoog in het vaandel staat, is het wel social media. Dit fenomeen is namelijk erg gevoelig voor trends en consumenten gaan dan ook steeds meer verschillende social media gebruiken.
Dit jaar voegde Social Media Examiner daarom een nieuwe categorie toe, die alles te maken heeft met visual content sharing, een van de trends op het gebied van content marketing. Deze categorie heet Photo sharing sites en betreft onder andere Pinterest, Instagram en Flickr. In Amerika verovert visual content sharing al flink wat gebied: 21% van de marketeers gaf aan dat zij deze innoverende categorie van social media marketing gebruiken. De relatieve nieuwkomer Google+ doet het ook goed: 40% van de social media marketeers gaf aan dit laat in 2011 geïntroduceerde sociale medium al in gebruik te nemen. Dus genoeg ruimte om te innoveren.
4. Financieel perspectief: Social media ROI
De relatie met shareholders is het laatste perspectief van Kaplan en Norton, maar zeker niet de minst belangrijke. Uw investeerders zijn van vitaal belang voor uw organisatie en u kan hen dus niet in de kou laten staan. Dit perspectief meet dan ook of uw strategie, implementatie en uitvoering bijdragen aan de financiële verbetering van uw organisatie. Goed nieuws voor social media marketing, want uit het onderzoek kwam naar voren dat bijna de helft van de marketeers die investeerden in social media marketing hun marketing uitgaven zagen dalen. Vooral voor de zelfstandig ondernemers verminderde social media marketing de kosten: met 57% waren zij het meest overtuigd.
Om te onthouden
De uitwerking van dit model laat zien dat social media marketing veel in zijn mars heeft om in de toekomst nog meer successen te behalen! De voordelen van deze investering even op een rijtje:
- Verhoging van de klantwaarde en de ontwikkeling van loyale klanten
- Inzichtelijke tool voor Business Intelligence en het creëren van competitief voordeel
- Genoeg mogelijkheden voor innovatie
- Betere resultaten met minder uitgaven
Hoe meet u het succes van uw social media marketing?
Bron: http://www.one4marketing.nl/blog/bid/136749/Meet-uw-social-media-succes-met-de-Balanced-Scorecard-Onderzoek