Doorgaan naar hoofdcontent

Limburg Ventures II

Limburg Ventures II
Voor de werving van bedrijven voor zowel de Chemelot Campus als voor de Maastricht
Health Campus is de beschikbaarheid van durfkapitaal essentieel. Het is de zuurstof voor
bedrijven. Verschillende onderzoeken tonen aan dat ondernemers moeilijker financiering
krijgen voor de altijd meer risicovollere innovatieactiviteiten. Gevolg; minder snelle groeiers,
kennis blijft onbenut en geen valorisatie (het omzetten van innovaties in business). Reden
voor Provincie Limburg en DSM om een nieuw Venture Capital Fonds in het leven te roepen:
Limburg Ventures II (LV II).


Limburg Ventures II wordt bestuurd door een professionele en zelfstandige directie onder
toezicht en aansturing van een Investment Cie. Daarnaast is er de gebruikelijke Raad van
Commissarissen. LV II is nadrukkelijk een privaat-publiek fonds. Limburg Ventures II start
met een kapitaal van 50 miljoen euro, opgebracht door onder andere de Provincie Limburg,
NV Industriebank LIOF, DSM Nederland BV en Rabobank Westelijke Mijnstreek. De
oprichters verwachten het startkapitaal te kunnen uitbreiden met een bijdrage van tenminste
30 miljoen euro uit het innovatiefonds MKB+ van de Rijksoverheid, omdat de ontwikkelingen
op de campussen precies passen in het Topsectorenbeleid van het Rijk.


Limburg Ventures II is een zogenoemd ‘revolverend fonds’; het durfkapitaal wordt in principe
terugbetaald. Het fonds heeft een verwacht rendement van zeven procent per jaar uit rente,
dividenden en opbrengsten uit de verkoop van participaties. Limburg Ventures II verwacht in
de eerste negen jaar veertig investeringen te doen, variërend van 250.000 euro tot 8 miljoen
euro. De focus ligt daarbij vooral op Chemelot.


Het fonds richt zich op ondernemingen die concrete producten ontwikkelen, produceren en
vermarkten en op ondernemingen die diensten leveren; kortom het innoverende bedrijfsleven
in de doelsegmenten van Chemelot. Limburg Ventures II zal investeren in bedrijven in de
vroege fase maar richt zich ook op groeiers en doorgroeiers. Dat zijn bedrijven die de
startfase voorbij zijn en zich focussen op de vervolmaking van de technologie en op de
commercialisering daarvan.


De twee inhoudelijke sectoren zijn Materialen en Life Sciences. Er wordt specifiek
aangesloten op de vijf doelsegmenten van het Chemelot Campus Consortium: Performance
Materials, Biomedical Materials, Biotechnologie/biosynthese, Biobased Chemicals en
Materialen en R&D Enabling Technologies.
Participatie in een venture capital fonds is niet zonder risico’s. Het verwachte rendement van
zeven procent is weliswaar gebaseerd op ervaringsgegevens, maar het blijft een schatting.

http://www.innoveerpunt.nl

Populaire posts van deze blog

Vertical Axis Windturbine (VAWT)

Dit product is al 25 jaar in gebruik op o.a. offshore booreilanden. Deze windturbines zijn oorspronkelijk ontworpen om te functioneren onder de zware omstandigheden van het arctisch gebied waar betrouwbaarheid en veiligheid absoluut noodzakelijk zijn. Deze verticale turbine benut de wind uit elke richting en start zijn energielevering bij windsnelheden van 2 m/sec. De windturbine is bestand tegen turbulentie en windstormen en kan veilig gebruikt worden in gebieden met hogere windsnelheden in tegenstelling tot klassieke windturbines. Voordelen De voordelen van een verticale windturbine t.o.v. een klassieke windmolen met wieken zijn legio: •geen slagschaduw •het ontwerp en de manier van draaien van de Rotor zorgen ervoor dat er geen geluid wordt geproduceerd (0db). Windmolens met wieken maken geluid vergelijkbaar met een espresso machine (50 tot 60db) •30% hogere energieproductie. De VAWT heeft een lagere windsnelheid (2m/sec) nodig om op te starten. Het vergroten naar een h

Voorbeeld indeling van een verkoopplan / salesplan

Hoofdstuk 1: Introductie Hoofdstuk 2: Strategische Context 2.1 Organisatie algemeen     2.2 Diensten/producten        2.3  Visie  2.4 Missie 2.5 Values 2.6  Elevator Pitch Hoofdstuk 3: Commerciële richting 3.1 Kwantitatieve doelstellingen   3.2 Kwalitatieve doelstellingen   3.3  SWOT analyse  (op sales)        3.4 Confrontatie matrix       3.5 Verkoopvisie       3.6 Verkoopstrategie 3.7 Product/markt combinaties 3.8 Doelgroep segmentatie 3.9 Doelgroep bewerking / verkoopmix    Hoofdstuk 4: Commerciële organisatie 4.1 Structuur 4.2 Bezettingsplan      4.3 Samenwerking/communicatie 4.4 Cultuur 4.5 Rol en taken van de salesmanager 4.6 Werving en selectie  Hoofdstuk 5: Commerciële operatie en sturing 5.1 Verkoopproces     5.2 Commerciële targets & productiviteit per kernfunctie 5.3 Kerncompetentie analyse & opleidings- en trainingsbehoeften 5.4 Sturing en controle op doelstellingen 5.5 Sturing op onderliggende key performance indicatoren 5.6 Verkoopgesprek Hoofdstuk 6: D

Verfrissend, innovatief en visueel – Het Business Model Canvas

Verfrissend, innovatief en visueel – Het Business Model Canvas Het Business Model Canvas is een overzicht waarin op één pagina uw idee, nieuwe onderneming of nieuwe business unit kan worden samengevat. Het vormt een essentiële oefening voor succes. Met behulp van het Business Model Canvas kan de ondernemer of manager zich goed wapenen. Het biedt (nieuwe) inzichten, voorkomt belangrijke gaten in het plan en laat anderen zien dat u gedegen heeft nagedacht. Het mooiste aan het model is dat het een visueel product oplevert dat iedereen aanspreekt. Niet voor niets dat ondernemers, uitvinders, consultants en ook grote kantoren als PWC en Capgemini het Business Model Canvas gebruiken. Wereldwijd. De Young Advisory Group maakt ook graag gebruik van het Business Model Canvas. Als onderdeel van veel adviestrajecten heeft het model keer op keer haar waarde laten zien. Het vormt bovendien een mooi affiche van de onderneming en eindigt zeker niet in de onderste la. Het mooiste komt nog: het m