Doorgaan naar hoofdcontent

Businessplan Chemelot Campus Consortium

Businessplan Chemelot Campus Consortium

Per 1 januari 2012 wordt de Chemelot Campus in Sittard-Geleen bestuurd door een consortium. Aandeelhouders in het consortium zijn de Provincie Limburg, Universiteit Maastricht en DSM; elk voor 33,3 procent. Het Chemelot Campus Consortium (CCC) heeft twee kerntaken:

a. valorisatie (het omzetten van innovaties in business), marketing en businessdevelopment;
b. vastgoedbeheer en –exploitatie van de gebouwen op Chemelot.

Van 2012 tot en met 2020 zal het aantal kenniswerkers op de Chemelot Campus in totaal groeien van 1140 fte naar ongeveer 2460 fte in 2020 (een toename van ruim 1300 fte).
De vijf primaire campus-sectoren zullen met circa 945 fte groeien. Hierbij wordt uitgegaan van een autonome groei bij de zittende huurders zoals Avantium, TiGenix, Sabic, Lanxess en DSM met ruim 200 fte, groei door acquisitie van nieuwe ondernemingen en spin-offs van
circa 500 fte en verhuizing van bestaande bedrijven naar de campus (ruim 200 fte).

De Chemelot Campus zal zich richten op vijf primaire sectoren:
- performance materials,
- biomedical materials,
- biotechnologie/biosynthese,
- biobased chemicals en
- materialen en R&D enabling technologies.
Van bijzonder belang voor de valorisatie van kennis is de vestiging van academisch onderwijs en onderzoek van de Universiteit Maastricht op de Chemelot Campus en het betrekken van andere kennisinstellingen zoals de Hogeschool Zuyd om open innovatie verder te versterken.

Hiermee ontstaat niet alleen een sterk aantrekkende werking voor nieuwe bedrijven, maar is er ook ruimte om nieuwe business te genereren. Waar op Chemelot vooral toegepast onderzoek, productontwikkeling en productie plaatsvindt, zal Maastricht Health Campus van nature het accent meer op de verbinding tussen fundamenteel en toegepast onderzoek leggen.

Het uiteindelijke doel van zowel de Chemelot Campus als de Maastricht Health Campus is valorisatie. Daarom is binnen het consortium de directeur Valorisatie de centrale spil om de verbindingen te leggen en valorisatie te versterken. Deze functionaris zal met de Maastricht
Health Campus gedeeld worden om de onderlinge afstemming te bevorderen. Het consortium is per 1 januari 2012 eigenaar en exploitant van een aantal gebouwen op het terrein, met name de gebouwen die door voormalig eigenaar DSM verhuurd zijn aan ‘derde’
ondernemers. Daarnaast exploiteert het consortium de overige gebouwen op de Chemelot Campus die wel in eigendom blijven van DSM. Nu één partij alle gebouwen exploiteert, kunnen op centraal niveau alle noodzakelijke investerings- en desinvesteringsbeslissingen
worden genomen.

Om de continuïteit te waarborgen gelden de exploitatierechten voor minstens tien jaar met een optie voor nog eens vijf jaar. Het consortium gaat uit van een positief exploitatieresultaat, mede gezien de huidige bezetting van de gebouwen en de positieve resultaten van de
afgelopen vijf jaar. Bovendien worden met nieuwe huurders langdurige contracten afgesloten van 10 tot 15 jaar waardoor meer zekerheid ontstaat. Een goed en recent voorbeeld is de vestiging van Lanxess waarmee langdurige afspraken zijn vastgelegd.
De komende tien jaar wordt voor een totaalbedrag van 72,5 miljoen euro geïnvesteerd in de Chemelot Campus, zo is het streven van de aandeelhouders.

Er wordt een nieuwe incubator gebouwd voor nieuwe vestigers en er komt een op de groei geformuleerde uitbreiding van het huidige Netwerkplaza met restaurant en congres- en vergaderfaciliteiten. Het Netwerkplaza is uitdrukkelijk bedoeld om de open innovatiegedachte
op de campus te bevorderen. Hier ontmoeten studenten van onder andere Universiteit Maastricht kenniswerkers en ondernemers.

De Chemelot Campus wordt opgezet en geleid als een onderneming gericht op innovatie, continuïteit en groei. Bij referentiecampussen zoals Cambridge, Leuven en Eindhoven is gebleken dat het opzetten van een Campus een lange aanloopperiode kent. Langdurig commitment is essentieel. De drie aandeelhouders verplichten zich daarom minstens tien jaar onvoorwaardelijk samen te werken en hun eigen middelen en expertise in te zetten.
Uitstappen is onder voorwaarden pas mogelijk ná tien jaar, mits de andere (achterblijvende) aandeelhouders daarmee akkoord gaan.

De Chemelot Campus en de Maastricht Health Campus zullen de onderlinge synergie krachtig ter hand nemen. Hoe deze synergie inhoudelijk en qua governance-structuur vorm wordt gegeven, wordt in de eerste helft van 2012 nader bekeken en uitgewerkt.

Partijen streven naar één campus in Zuid-Limburg met twee vestigingen.

http://www.innoveerpunt.nl

Populaire posts van deze blog

Vertical Axis Windturbine (VAWT)

Dit product is al 25 jaar in gebruik op o.a. offshore booreilanden. Deze windturbines zijn oorspronkelijk ontworpen om te functioneren onder de zware omstandigheden van het arctisch gebied waar betrouwbaarheid en veiligheid absoluut noodzakelijk zijn. Deze verticale turbine benut de wind uit elke richting en start zijn energielevering bij windsnelheden van 2 m/sec. De windturbine is bestand tegen turbulentie en windstormen en kan veilig gebruikt worden in gebieden met hogere windsnelheden in tegenstelling tot klassieke windturbines. Voordelen De voordelen van een verticale windturbine t.o.v. een klassieke windmolen met wieken zijn legio: •geen slagschaduw •het ontwerp en de manier van draaien van de Rotor zorgen ervoor dat er geen geluid wordt geproduceerd (0db). Windmolens met wieken maken geluid vergelijkbaar met een espresso machine (50 tot 60db) •30% hogere energieproductie. De VAWT heeft een lagere windsnelheid (2m/sec) nodig om op te starten. Het vergroten naar een h

Voorbeeld indeling van een verkoopplan / salesplan

Hoofdstuk 1: Introductie Hoofdstuk 2: Strategische Context 2.1 Organisatie algemeen     2.2 Diensten/producten        2.3  Visie  2.4 Missie 2.5 Values 2.6  Elevator Pitch Hoofdstuk 3: Commerciële richting 3.1 Kwantitatieve doelstellingen   3.2 Kwalitatieve doelstellingen   3.3  SWOT analyse  (op sales)        3.4 Confrontatie matrix       3.5 Verkoopvisie       3.6 Verkoopstrategie 3.7 Product/markt combinaties 3.8 Doelgroep segmentatie 3.9 Doelgroep bewerking / verkoopmix    Hoofdstuk 4: Commerciële organisatie 4.1 Structuur 4.2 Bezettingsplan      4.3 Samenwerking/communicatie 4.4 Cultuur 4.5 Rol en taken van de salesmanager 4.6 Werving en selectie  Hoofdstuk 5: Commerciële operatie en sturing 5.1 Verkoopproces     5.2 Commerciële targets & productiviteit per kernfunctie 5.3 Kerncompetentie analyse & opleidings- en trainingsbehoeften 5.4 Sturing en controle op doelstellingen 5.5 Sturing op onderliggende key performance indicatoren 5.6 Verkoopgesprek Hoofdstuk 6: D

Verfrissend, innovatief en visueel – Het Business Model Canvas

Verfrissend, innovatief en visueel – Het Business Model Canvas Het Business Model Canvas is een overzicht waarin op één pagina uw idee, nieuwe onderneming of nieuwe business unit kan worden samengevat. Het vormt een essentiële oefening voor succes. Met behulp van het Business Model Canvas kan de ondernemer of manager zich goed wapenen. Het biedt (nieuwe) inzichten, voorkomt belangrijke gaten in het plan en laat anderen zien dat u gedegen heeft nagedacht. Het mooiste aan het model is dat het een visueel product oplevert dat iedereen aanspreekt. Niet voor niets dat ondernemers, uitvinders, consultants en ook grote kantoren als PWC en Capgemini het Business Model Canvas gebruiken. Wereldwijd. De Young Advisory Group maakt ook graag gebruik van het Business Model Canvas. Als onderdeel van veel adviestrajecten heeft het model keer op keer haar waarde laten zien. Het vormt bovendien een mooi affiche van de onderneming en eindigt zeker niet in de onderste la. Het mooiste komt nog: het m