Doorgaan naar hoofdcontent

Wie financiert mijn bedrijf?

Als u risicokapitaal zoekt, kunt u zich wenden tot diverse partijen. Hieronder bespreken we de belangrijkste verschaffers van risicokapitaal en geven we kort aan wat de voor- en nadelen zijn.

■Vrienden en familie (investeringen <30.000 euro)
Vrienden en familie vormen de belangrijkste bron van risicodragend vermogen buiten uzelf. Zij kunnen u vooral in de beginfase (voorbereiding, startfase) het vertrouwen geven en uw plannen steunen. De bedragen gaan meestal de 30.000 euro nauwelijks te boven en hebben doorgaans de vorm van een persoonlijke lening zonder onderpand of aandelenruil.



Voordelen

+ Makkelijk te vinden

+ Er is al een vertrouwensband

+ Fiscaal aftrekbaar



Nadelen

- Kleine bedragen

- Onervaren, onzekere investeerder
- Gevaar verstoorde vriendschap/familierelatie


■Informal investors (investeringen 50.000 - 500.000 euro)
Wie meer kapitaal nodig heeft, komt uit bij particuliere investeerders (ook wel business angels of informal investors genoemd). Over het algemeen zijn dit vermogende ex-ondernemers die hun geld hebben verdiend met de (gedeeltelijke) verkoop van hun bedrijf. Ze worden mede-eigenaar door een gedeelte van de aandelen te kopen of door het verschaffen van een achtergestelde lening (vaak ook een combinatie van beide).



Voordelen

+ Leveren ook kennis en netwerk

+ Laten de ondernemer ondernemen

+ Lange tijdshorizon



Nadelen
- Moeilijk te vinden

- Persoonlijke klik belangrijk

- Hoge rendementsverwachting



■Seedfondsen (investeringen 50.000 - 500.000 euro)
Seedfondsen komen voort uit de regeling Seed-faciliteit van TechnoPartner (een onderdeel van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw & Innovatie). Deze regeling is in het leven geroepen om de onderkant van de risicokapitaalmarkt te stimuleren voor technostarters en creatieve starters.

De inleg van de betrokken investeerders (vooral participatiemaatschappijen) wordt voor vijftig procent, met een maximum van vier miljoen euro, aangevuld door TechnoPartner. Deelnemende investeerders kunnen op deze wijze onderling én met TechnoPartner de financiële risico’s beperken.



Voordelen
+ Helpen graag starters

+ Financieren ook ontwikkeling

+ Hebben lange adem



Nadelen

- Lang besluitvormingstraject

- Kans op veel bemoeiens

- Relatief duur geld



■Participatiemaatschappijen (investeringen 500.000 - 20.000.000 euro)
Een participatiemaatschappij (ook wel venture capitalist of private equity genoemd) heeft veel meer geld ter beschikking voor investeringen dan informal investors. Een paar honderd miljoen euro per fonds is de regel. Er zijn zo'n 150 participatiemaatschappijen in Nederland, waarvan er ongeveer zestig zijn verenigd in de Nederlandse Vereniging van Participatiemaatschappijen (NVP).



Voordelen

+ Veel expertise en geld

+ Professionele houding

+ Internationale netwerken



Nadelen

- Mijden risicovolle starters

- Meer rapportage, minder begeleiding

- Relatief duur geld



■Super informals (investeringen 2.000.000 - 50.000.000 euro)
Super informals zijn grote particuliere beleggers die over veel meer geld beschikken dan de gemiddelde informal investor. Het zijn met name rijke (ex-)ondernemers die ook in de Quote 500 te vinden zijn. Vaak hebben deze ondernemers, net als veel rijke ondernemersfamilies in Nederland, hun eigen investeringsmaatschappij opgezet.

Door het grote vermogen dat ze beheren hebben deze super informals weinig tijd voor begeleiding van de ondernemer. Om toch grip op de situatie te houden, hebben ze bij voorkeur een controlerend belang (vaak de meerderheid) in de onderneming.



Voordelen

+ Groot vermogen

+ Kunnen snel handelen

+ Professionele houding



Nadelen

- Moeilijk te benaderen

- Stellen hoge eisen

- Willen een meerderheidsbelang



■De beurs (15.000.000 - 500.000.000 euro)
De AEX is van origine bedoeld om bedrijven in de gelegenheid te stellen nieuw geld op te halen bij beleggers. Tegenwoordig wordt de beurs vooral gebruikt voor de secundaire handel. Pogingen om via Alternext de beurs aantrekkelijker te maken voor kleine en middelgrote bedrijven zijn in Nederland nog geen succes. Een alternatief is de in 2008 opgerichte Nederlands Participatie Exchange (NPEX), die inmiddels al wel de eerste MKB-bedrijven aan groeikapitaal heeft geholpen.




Voordelen

+ Aandelen goed verhandelbaar

+ Veel geld beschikbaar

+ Goed voor naamsbekendheid



Nadelen

- Beperkt toegankelijk

- Hoge introductiekosten

- Grote communicatiedruk


Dit is een gedeelte uit het boek Hoe vind ik een investeerder? Een praktisch handboek voor het zoeken en vinden van een investeerder, aangevuld met praktijkvoorbeelden en vele tips van ondernemers, investeerders en adviseurs. Kijk op www.hoevindikeeninvesteerder.nl

Populaire posts van deze blog

Vertical Axis Windturbine (VAWT)

Dit product is al 25 jaar in gebruik op o.a. offshore booreilanden. Deze windturbines zijn oorspronkelijk ontworpen om te functioneren onder de zware omstandigheden van het arctisch gebied waar betrouwbaarheid en veiligheid absoluut noodzakelijk zijn. Deze verticale turbine benut de wind uit elke richting en start zijn energielevering bij windsnelheden van 2 m/sec. De windturbine is bestand tegen turbulentie en windstormen en kan veilig gebruikt worden in gebieden met hogere windsnelheden in tegenstelling tot klassieke windturbines. Voordelen De voordelen van een verticale windturbine t.o.v. een klassieke windmolen met wieken zijn legio: •geen slagschaduw •het ontwerp en de manier van draaien van de Rotor zorgen ervoor dat er geen geluid wordt geproduceerd (0db). Windmolens met wieken maken geluid vergelijkbaar met een espresso machine (50 tot 60db) •30% hogere energieproductie. De VAWT heeft een lagere windsnelheid (2m/sec) nodig om op te starten. Het vergroten naar een h

Voorbeeld indeling van een verkoopplan / salesplan

Hoofdstuk 1: Introductie Hoofdstuk 2: Strategische Context 2.1 Organisatie algemeen     2.2 Diensten/producten        2.3  Visie  2.4 Missie 2.5 Values 2.6  Elevator Pitch Hoofdstuk 3: Commerciële richting 3.1 Kwantitatieve doelstellingen   3.2 Kwalitatieve doelstellingen   3.3  SWOT analyse  (op sales)        3.4 Confrontatie matrix       3.5 Verkoopvisie       3.6 Verkoopstrategie 3.7 Product/markt combinaties 3.8 Doelgroep segmentatie 3.9 Doelgroep bewerking / verkoopmix    Hoofdstuk 4: Commerciële organisatie 4.1 Structuur 4.2 Bezettingsplan      4.3 Samenwerking/communicatie 4.4 Cultuur 4.5 Rol en taken van de salesmanager 4.6 Werving en selectie  Hoofdstuk 5: Commerciële operatie en sturing 5.1 Verkoopproces     5.2 Commerciële targets & productiviteit per kernfunctie 5.3 Kerncompetentie analyse & opleidings- en trainingsbehoeften 5.4 Sturing en controle op doelstellingen 5.5 Sturing op onderliggende key performance indicatoren 5.6 Verkoopgesprek Hoofdstuk 6: D

Verfrissend, innovatief en visueel – Het Business Model Canvas

Verfrissend, innovatief en visueel – Het Business Model Canvas Het Business Model Canvas is een overzicht waarin op één pagina uw idee, nieuwe onderneming of nieuwe business unit kan worden samengevat. Het vormt een essentiële oefening voor succes. Met behulp van het Business Model Canvas kan de ondernemer of manager zich goed wapenen. Het biedt (nieuwe) inzichten, voorkomt belangrijke gaten in het plan en laat anderen zien dat u gedegen heeft nagedacht. Het mooiste aan het model is dat het een visueel product oplevert dat iedereen aanspreekt. Niet voor niets dat ondernemers, uitvinders, consultants en ook grote kantoren als PWC en Capgemini het Business Model Canvas gebruiken. Wereldwijd. De Young Advisory Group maakt ook graag gebruik van het Business Model Canvas. Als onderdeel van veel adviestrajecten heeft het model keer op keer haar waarde laten zien. Het vormt bovendien een mooi affiche van de onderneming en eindigt zeker niet in de onderste la. Het mooiste komt nog: het m