Doorgaan naar hoofdcontent

Crisisuitleg voor dummies




Marie is cafébazin en ze beseft dat haar café leegloopt omdat al haar klanten één na één werkloos worden. Om het tij te keren, bedenkt ze een marketingplan: alle klanten kunnen in haar café komen drinken en op een later tijdstip betalen. Marie houdt goed bij wie wat nog moet betalen (en geeft dus m.a.w. aan elke klant een lening). Het hele dorp krijgt weet van Marie's "nu drinken, later betalen"-marketingstrategie en haar café krijgt meer en meer klanten. Al snel is Marie's café het best draaiende van het hele dorp.

Door haar klanten allemaal uitstel van betaling te geven, ondervindt Marie helemaal geen weerstand wanneer ze stelselmatig de drankprijzen opslaat. Gevolg: op papier nemen Marie's inkomsten steeds grotere proporties aan.
Een lokale en dynamische bankdirecteur beschouwt de schulden die de cafégangers bij Marie hebben als waardevolle toekomstige activa en verhoogt het bedrag dat Marie zelf mag lenen. Hij vindt dat een terechte beslissing van zichzelf, aangezien hij de schulden van de werkloze klanten van Marie als onderpand heeft.
Op het hoofdkantoor van de bank streven ze naar winstmaximalisatie en besluiten ze om Marie's schulden om te zetten in "drankobligaties". Deze drankobligaties worden vervolgens allemaal gebundeld en op de internationale obligatiemarkten verhandeld.

Naïeve investeerders snappen niet echt dat deze drankobligaties (die aan hen verkocht worden als "AA Gewaarborgde Obligaties") eigenlijk schulden zijn van werkloze cafégangers en de AA Gewaarborgde Obligaties worden vlot verhandeld. Het gaat zelfs zó goed, dat deze drankobligaties de bestverkochte worden op de obligatiemarkt en de prijzen swingen dan ook de pan uit!

Hoewel de prijzen van de drankobligaties nog steeds enorm aan het stijgen zijn, besluit Marie's lokale bankdirecteur op een zekere dag dat de tijd voor Marie gekomen is om haar schulden terug te betalen. Hij belt naar Marie en zij brengt op haar beurt haar klanten op de hoogte. Uiteraard kunnen zij als werklozen hun drankschulden niet terugbetalen, waardoor Marie zelf haar eigen lening niet kan terugbetalen, het café failliet gaat en Marie haar 10 serveersters moet ontslaan.

In een mum van tijd kelderen de prijzen van de drankobligaties met 90%, waardoor de liquiditeit van de bank compleet in elkaar stort en de bank geen nieuwe leningen meer kan toestaan aan haar cliënten. Daardoor valt de economische activiteit in het dorp compleet stil. Marie's drankleveranciers hadden Marie talloze keren uitstel van betaling gegeven en hadden daarnaast het geld van hun bedrijfspensioenfonds geïnvesteerd in drankobligaties.
Het gevolg van de gebeurtenissen is dat Marie's schuld niet meer afbetaald wordt en dat ze die schuld dus moeten afschrijven. Bovendien is het geld uit hun pensioenfonds plots met 90% gedaald, aangezien de drankobligaties gecrasht zijn. Gevolg: de wijn- en frisdrankleverancier gaan ook failliet en de bierhandelaar wordt overgenomen door een Franse concurrent (die vervolgens onmiddellijk de lokale fabriek sluit, 150 werknemers ontslaat en alles wat waardevol is naar Frankrijk draineert).

MAAR: gelukkig is daar de overheid! Zij graait met veel plezier in haar diepe zakken en redt de bank, de beurshuizen en hun respectievelijke topmanagers dankzij een infusie van honderden miljoenen euro's, zonder dat daar ook maar enige voorwaarde aan gekoppeld wordt. Het geld van deze reddingsoperatie wordt betaald met nieuwe belastingen voor de werkenden, de zelfstandigen en de niet-drinkers die nooit een voet in Marie's café hebben gezet...

Bron: Rick Dijkers Credit Manager at SITA Nederland

Populaire posts van deze blog

Vertical Axis Windturbine (VAWT)

Dit product is al 25 jaar in gebruik op o.a. offshore booreilanden. Deze windturbines zijn oorspronkelijk ontworpen om te functioneren onder de zware omstandigheden van het arctisch gebied waar betrouwbaarheid en veiligheid absoluut noodzakelijk zijn. Deze verticale turbine benut de wind uit elke richting en start zijn energielevering bij windsnelheden van 2 m/sec. De windturbine is bestand tegen turbulentie en windstormen en kan veilig gebruikt worden in gebieden met hogere windsnelheden in tegenstelling tot klassieke windturbines. Voordelen De voordelen van een verticale windturbine t.o.v. een klassieke windmolen met wieken zijn legio: •geen slagschaduw •het ontwerp en de manier van draaien van de Rotor zorgen ervoor dat er geen geluid wordt geproduceerd (0db). Windmolens met wieken maken geluid vergelijkbaar met een espresso machine (50 tot 60db) •30% hogere energieproductie. De VAWT heeft een lagere windsnelheid (2m/sec) nodig om op te starten. Het vergroten naar een h

Voorbeeld indeling van een verkoopplan / salesplan

Hoofdstuk 1: Introductie Hoofdstuk 2: Strategische Context 2.1 Organisatie algemeen     2.2 Diensten/producten        2.3  Visie  2.4 Missie 2.5 Values 2.6  Elevator Pitch Hoofdstuk 3: Commerciële richting 3.1 Kwantitatieve doelstellingen   3.2 Kwalitatieve doelstellingen   3.3  SWOT analyse  (op sales)        3.4 Confrontatie matrix       3.5 Verkoopvisie       3.6 Verkoopstrategie 3.7 Product/markt combinaties 3.8 Doelgroep segmentatie 3.9 Doelgroep bewerking / verkoopmix    Hoofdstuk 4: Commerciële organisatie 4.1 Structuur 4.2 Bezettingsplan      4.3 Samenwerking/communicatie 4.4 Cultuur 4.5 Rol en taken van de salesmanager 4.6 Werving en selectie  Hoofdstuk 5: Commerciële operatie en sturing 5.1 Verkoopproces     5.2 Commerciële targets & productiviteit per kernfunctie 5.3 Kerncompetentie analyse & opleidings- en trainingsbehoeften 5.4 Sturing en controle op doelstellingen 5.5 Sturing op onderliggende key performance indicatoren 5.6 Verkoopgesprek Hoofdstuk 6: D

Verfrissend, innovatief en visueel – Het Business Model Canvas

Verfrissend, innovatief en visueel – Het Business Model Canvas Het Business Model Canvas is een overzicht waarin op één pagina uw idee, nieuwe onderneming of nieuwe business unit kan worden samengevat. Het vormt een essentiële oefening voor succes. Met behulp van het Business Model Canvas kan de ondernemer of manager zich goed wapenen. Het biedt (nieuwe) inzichten, voorkomt belangrijke gaten in het plan en laat anderen zien dat u gedegen heeft nagedacht. Het mooiste aan het model is dat het een visueel product oplevert dat iedereen aanspreekt. Niet voor niets dat ondernemers, uitvinders, consultants en ook grote kantoren als PWC en Capgemini het Business Model Canvas gebruiken. Wereldwijd. De Young Advisory Group maakt ook graag gebruik van het Business Model Canvas. Als onderdeel van veel adviestrajecten heeft het model keer op keer haar waarde laten zien. Het vormt bovendien een mooi affiche van de onderneming en eindigt zeker niet in de onderste la. Het mooiste komt nog: het m