Doorgaan naar hoofdcontent

Waar let een investeerder op?

Onderstaand een lijstje met de belangrijkste Investeringscriteria van Investormatch:

Mijn inziens is vooral de ondernemer met zijn team achter het plan belangrijk.

  • Is/zijn deze te vertrouwen?

  • Is/zijn deze kundig?

  • Welke achtergrond/netwerk heeft/hebben deze?

Daarna gelden dan onderstaande criteria:

1. Rendement

De belangrijkste voorwaarde om te investeren is dat er binnen een termijn van drie tot zeven jaar (langer kan ook) een rendement valt te behalen van gemiddeld zo'n 20% à 30% per jaar.
2. Ontwikkelfase
Business angels investeren vooral in de (pre-)start- en snelle groeifase omdat ze dan zowel financieel als voor wat betreft hun inbreng van kennis, eraring en netwerk de meeste toegevoegde waarde bieden.
3. Investeringsbedrag
Zolang het een individuele investeerder betreft gaat het in de regel om bedragen tussen de 50.000 en 500.000 euro per investering, gemiddeld meestal zo'n 150.000 euro.
4. Innovatief product
Het bedrijf heeft bij voorkeur een innovatief, nieuw product of dienst met goede marktperspectieven en een duidelijk onderscheidend concurrentievoordeel. Bij voorkeur zijn er patenten aanwezig.
5. Groeimarkt
De markt waarop het bedrijf actief is moet voldoende 'emerging' kenmerken hebben, dus voldoende marktomvang en groeipotentieel.
6. Locatie
Het is geen absolute must, maar veel business angels vinden het toch prettig als het bedrijf waarin zij investeren in de regio is gevestigd waar de investeerder woont. Dat maakt het gemakkelijker om af en toe langs te wippen voor een kop koffie.
7. Exit-strategie
Business angels willen hun investering verzilveren via een exit. Bij voorkeur door hun aandeel te verkopen aan een externe (strategische) partij. Dus kijken ze met name naar bedrijven die zich kunnen ontwikkelen tot een aantrekkelijke overnamekandidaat.

Samengevat zijn particuliere investeerders vooral op zoek naar jonge, startende bedrijven met een onderscheidend product, bij voorkeur in een groeimarkt, die binnen een aantal jaren - liefst internationaal - kunnen uitgroeien naar een omzet van minimaal vijf miljoen euro.

Dit is een reactie op een artikel van Investormatch: http://bit.ly/oi16fx



Populaire posts van deze blog

Vertical Axis Windturbine (VAWT)

Dit product is al 25 jaar in gebruik op o.a. offshore booreilanden. Deze windturbines zijn oorspronkelijk ontworpen om te functioneren onder de zware omstandigheden van het arctisch gebied waar betrouwbaarheid en veiligheid absoluut noodzakelijk zijn. Deze verticale turbine benut de wind uit elke richting en start zijn energielevering bij windsnelheden van 2 m/sec. De windturbine is bestand tegen turbulentie en windstormen en kan veilig gebruikt worden in gebieden met hogere windsnelheden in tegenstelling tot klassieke windturbines. Voordelen De voordelen van een verticale windturbine t.o.v. een klassieke windmolen met wieken zijn legio: •geen slagschaduw •het ontwerp en de manier van draaien van de Rotor zorgen ervoor dat er geen geluid wordt geproduceerd (0db). Windmolens met wieken maken geluid vergelijkbaar met een espresso machine (50 tot 60db) •30% hogere energieproductie. De VAWT heeft een lagere windsnelheid (2m/sec) nodig om op te starten. Het vergroten naar een h

Voorbeeld indeling van een verkoopplan / salesplan

Hoofdstuk 1: Introductie Hoofdstuk 2: Strategische Context 2.1 Organisatie algemeen     2.2 Diensten/producten        2.3  Visie  2.4 Missie 2.5 Values 2.6  Elevator Pitch Hoofdstuk 3: Commerciële richting 3.1 Kwantitatieve doelstellingen   3.2 Kwalitatieve doelstellingen   3.3  SWOT analyse  (op sales)        3.4 Confrontatie matrix       3.5 Verkoopvisie       3.6 Verkoopstrategie 3.7 Product/markt combinaties 3.8 Doelgroep segmentatie 3.9 Doelgroep bewerking / verkoopmix    Hoofdstuk 4: Commerciële organisatie 4.1 Structuur 4.2 Bezettingsplan      4.3 Samenwerking/communicatie 4.4 Cultuur 4.5 Rol en taken van de salesmanager 4.6 Werving en selectie  Hoofdstuk 5: Commerciële operatie en sturing 5.1 Verkoopproces     5.2 Commerciële targets & productiviteit per kernfunctie 5.3 Kerncompetentie analyse & opleidings- en trainingsbehoeften 5.4 Sturing en controle op doelstellingen 5.5 Sturing op onderliggende key performance indicatoren 5.6 Verkoopgesprek Hoofdstuk 6: D

Verfrissend, innovatief en visueel – Het Business Model Canvas

Verfrissend, innovatief en visueel – Het Business Model Canvas Het Business Model Canvas is een overzicht waarin op één pagina uw idee, nieuwe onderneming of nieuwe business unit kan worden samengevat. Het vormt een essentiële oefening voor succes. Met behulp van het Business Model Canvas kan de ondernemer of manager zich goed wapenen. Het biedt (nieuwe) inzichten, voorkomt belangrijke gaten in het plan en laat anderen zien dat u gedegen heeft nagedacht. Het mooiste aan het model is dat het een visueel product oplevert dat iedereen aanspreekt. Niet voor niets dat ondernemers, uitvinders, consultants en ook grote kantoren als PWC en Capgemini het Business Model Canvas gebruiken. Wereldwijd. De Young Advisory Group maakt ook graag gebruik van het Business Model Canvas. Als onderdeel van veel adviestrajecten heeft het model keer op keer haar waarde laten zien. Het vormt bovendien een mooi affiche van de onderneming en eindigt zeker niet in de onderste la. Het mooiste komt nog: het m