Doorgaan naar hoofdcontent

Crowdfunding een alternatief voor haperende kredietmarkt? Geld voor elkaar!


Crowdfunding een alternatief voor haperende kredietmarkt

- GELDVOORELKAAR.NL DUIKT IN GAT (Persbericht)
Dinsdag 5-4-2011 - Bemiddeling - Via Geldvoorelkaar.nl zijn inmiddels meer dan 400 aanvragen geplaatst met een totaal aangevraagd kredietvolume van meer dan € 4.500.000,-. Geldvoorelkaar.nl is inmiddels ruim een kwartaal actief en maakt vandaag haar eerste ervaringscijfers bekend. Geldvoorelkaar.nl is de grootste marktpartij op het gebied van crowdfunding in Nederland. Geldvoorelkaar.nl biedt haar diensten niet alleen aan ondernemingen aan, maar ook aan particulieren, stichtingen en verenigingen.

Inmiddels zijn er meerdere crowdfunding platforms waarbij kredietnemers een online mogelijkheid krijgen om hun financieringsaanvraag ingevuld te krijgen. Potentiële private investeerders kunnen vervolgens op de aangeboden leningen inschrijven om zodoende meer rendement uit hun vermogen te halen, of simpelweg op basis van sociale overwegingen.

De markt voor crowdfunding is volop in ontwikkeling. Meerdere partijen zoals MKB Nederland en VNO-NCW onderschrijven de potentie van crowdfunding en ook DNB heeft recent aandacht geschonken aan deze ontwikkeling.

Geldvoorelkaar.nl heeft inmiddels behoorlijk wat ervaring opgedaan met kredietaanvragen. Kredietaanvragen worden altijd beoordeeld op afloscapaciteit waarmee getracht wordt te voorkomen dat er sprake is van overkreditering. De kredietnemer moet altijd kunnen voldoen aan de rente -en aflossingverplichting die samenhangt met de aangevraagde lening. Inkomen, woonlasten, BKR, of in andere gevallen de jaarcijfers of businessplannen worden altijd opgevraagd. Alle contracten en de uit het krediet volgend betalingsverkeer worden volledig geregeld door Geldvoorelkaar.nl.

Ruim een kwartaal na de start van Geldvoorelkaar.nl zijn er inmiddels ruim 400 leningen aangevraagd. Het totaal aangevraagd volume bedraagt circa € 4.600.000,-. De gemiddelde leensom bedraagt € 11.360,-. Van de gevraagde leningen heeft ongeveer 50% zakelijk karakter, maar liggen tegelijkertijd de leensommen aanmerkelijk hoger. Op de website is inmiddels 10% van de aanvragen zichtbaar. De leningaanvragen variëren van de financiering van een studie tot en met de aanvraag voor werkkapitaal of opstart van een onderneming.

Crowdfunding heeft in het buitenland al een meer gevestigde plek ingenomen. Vergelijkbare initiatieven in het buitenland zijn bijvoorbeeld Zopa.com. Via deze site wordt voor inmiddels circa $ 8 mio per maand aan leningen verhandeld. Vorig jaar heeft Zopa reeds de grens van GBP 100 mio aan verhandelde leningen bereikt. Prosper.com, gevestigd in deVS, heeft inmiddels al meer dan $ 225 mio aan leningen verhandeld. Wereldwijd is in 2010 ongeveer voor $ 5,8 miljard aan kredieten middels crowdfunding tot stand gekomen.

"Geldvoorelkaar.nl verwacht dat de komende jaren de ontwikkeling van crowdfunding zich zal doorzetten en met name in Nederland aan terrein zal gaan winnen. De toenemende kredietvraag, zeer hoge rentemarges en een afstandelijke grootbank zullen bijdragen aan deze ontwikkeling. Tevens hebben consumenten al ruime ervaring met internet gerelateerde dienstverlening waarmee de drempel om deel te nemen, die er wellicht nu nog is, snel zal verdwijnen" aldus Martijn van Schelven

Populaire posts van deze blog

Vertical Axis Windturbine (VAWT)

Dit product is al 25 jaar in gebruik op o.a. offshore booreilanden. Deze windturbines zijn oorspronkelijk ontworpen om te functioneren onder de zware omstandigheden van het arctisch gebied waar betrouwbaarheid en veiligheid absoluut noodzakelijk zijn. Deze verticale turbine benut de wind uit elke richting en start zijn energielevering bij windsnelheden van 2 m/sec. De windturbine is bestand tegen turbulentie en windstormen en kan veilig gebruikt worden in gebieden met hogere windsnelheden in tegenstelling tot klassieke windturbines. Voordelen De voordelen van een verticale windturbine t.o.v. een klassieke windmolen met wieken zijn legio: •geen slagschaduw •het ontwerp en de manier van draaien van de Rotor zorgen ervoor dat er geen geluid wordt geproduceerd (0db). Windmolens met wieken maken geluid vergelijkbaar met een espresso machine (50 tot 60db) •30% hogere energieproductie. De VAWT heeft een lagere windsnelheid (2m/sec) nodig om op te starten. Het vergroten naar een h

Voorbeeld indeling van een verkoopplan / salesplan

Hoofdstuk 1: Introductie Hoofdstuk 2: Strategische Context 2.1 Organisatie algemeen     2.2 Diensten/producten        2.3  Visie  2.4 Missie 2.5 Values 2.6  Elevator Pitch Hoofdstuk 3: Commerciële richting 3.1 Kwantitatieve doelstellingen   3.2 Kwalitatieve doelstellingen   3.3  SWOT analyse  (op sales)        3.4 Confrontatie matrix       3.5 Verkoopvisie       3.6 Verkoopstrategie 3.7 Product/markt combinaties 3.8 Doelgroep segmentatie 3.9 Doelgroep bewerking / verkoopmix    Hoofdstuk 4: Commerciële organisatie 4.1 Structuur 4.2 Bezettingsplan      4.3 Samenwerking/communicatie 4.4 Cultuur 4.5 Rol en taken van de salesmanager 4.6 Werving en selectie  Hoofdstuk 5: Commerciële operatie en sturing 5.1 Verkoopproces     5.2 Commerciële targets & productiviteit per kernfunctie 5.3 Kerncompetentie analyse & opleidings- en trainingsbehoeften 5.4 Sturing en controle op doelstellingen 5.5 Sturing op onderliggende key performance indicatoren 5.6 Verkoopgesprek Hoofdstuk 6: D

Verfrissend, innovatief en visueel – Het Business Model Canvas

Verfrissend, innovatief en visueel – Het Business Model Canvas Het Business Model Canvas is een overzicht waarin op één pagina uw idee, nieuwe onderneming of nieuwe business unit kan worden samengevat. Het vormt een essentiële oefening voor succes. Met behulp van het Business Model Canvas kan de ondernemer of manager zich goed wapenen. Het biedt (nieuwe) inzichten, voorkomt belangrijke gaten in het plan en laat anderen zien dat u gedegen heeft nagedacht. Het mooiste aan het model is dat het een visueel product oplevert dat iedereen aanspreekt. Niet voor niets dat ondernemers, uitvinders, consultants en ook grote kantoren als PWC en Capgemini het Business Model Canvas gebruiken. Wereldwijd. De Young Advisory Group maakt ook graag gebruik van het Business Model Canvas. Als onderdeel van veel adviestrajecten heeft het model keer op keer haar waarde laten zien. Het vormt bovendien een mooi affiche van de onderneming en eindigt zeker niet in de onderste la. Het mooiste komt nog: het m