Doorgaan naar hoofdcontent

Verdienmodellen


Voorbeeld verdienmodel

Het verdienmodel is de manier waarop in een bedrijf omzet wordt gemaakt. Veel ondernemers hanteren hun verdienmodel onbewust. Laat u zich vakkundig adviseren,  dan komt u tot het ideale verdienmodel. Hierdoor stijgt uw omzet of hoeft u minder uren te maken om hetzelfde of zelfs meer te verdienen. De Innovator heeft de kennis en ervaring en stippelt de lijn graag voor u uit. Pak die kans. Neem direct vrijblijvend contact op en hoor hoe verdienmodellen uw omzet verhogen.

Keuze verdienmodel

Ieder verdienmodel biedt zijn eigen, unieke kansen. Dat komt doordat elk verdienmodel een bepaald klantsegment aanspreekt. Vanwege de continu veranderende markt is het dan ook nodig uwverdienmodel te blijven innoveren. De Innovator weet precies welk verdienmodel uw product versterkt.Download de brochure of neem contact op voor een afspraak. Binnen een week heeft u een nieuw verdienmodel en komen nieuwe kansen u tegemoet. Kijk alvast welk verdienmodel bij u en uw dienst of product past en hoe u meer omzet kunt genereren:

Goederenverkoop

Voorbeelden: Goederen als boeken, auto's, elektronica, muziek. Maar langzaamaan begint er in de traditionele sectoren iets te veranderen: schoenen, kleding, hondenvoer, etc.
Makkelijk en snel geld verdienen kan door goederen te verkopen. Het kan altijd en overal: op de markt, maar ook in een webshop. Er is geen contract nodig en u ontvangt direct de betaling. Vooral voor kleine goederen is dit een perfect verdienmodel. Denk daarbij aan boeken, schoenen of ijsjes. Welke producten in uw assortiment lenen zich voor een snelle transactie? 

Abonnement

Voorbeelden: traditioneel zijn tijdschriften, electriciteit, telefoon, verzekering, internet. Modernere vormen zijn de sportschool, sommige computerspellen, iCloud-diensten en servicecontracten (bijvoorbeeld: schilders).
Een continue stroom aan inkomsten, weten welke omzet je kunt verwachten en al geld ontvangen vóórdat u uw product of dienst aan de klant levert. Dat zijn de voordelen van het abonnement. U verkoopt uw klant de toegang tot een product of dienst. Denk aan tijdschriften, verzekeringen, woninghuur, servicecontracten, IT via the cloud of autolease.

Verbruiksmodel

Voorbeelden: telefoon (tikken), water, gas, elektra, etc. Maar ook veel kapitaalsintensieve goederen, bijvoorbeeld: de vliegtuigmotoren van Rolls-Royce worden per draaiuur verhuurt.
Wat u levert, vertaalt zich direct in omzet. Dat is het voordeel van het verbruiksmodel. Hoe meer de klant gebruikt, hoe meer u verdient. Dit verdienmodel is toepasbaar voor professionals die hun inzet per uur aan hun klanten berekenen, maar ook voor de levering van telefonie, elektriciteit, gas of water. Sommige bedrijven passen het verbruiksmodel creatief toe op kostbare producten. Zo verhuurt Rolls-Royce vliegtuigmotoren per draaiuur. Welke diensten of producten kunt u volgens het verbruiksmodel aan uw klanten aanbieden? En heeft u producten in bezit die u op een creatieve manier per uur, dag of week kunt verhuren?

Lokaasmodel

Voorbeelden: Printer en Cartridges, Nespresso met Cups.
Klanten binnenhalen met een goedkoop basisproduct, waarvoor ze relatief dure onderdelen nodig hebben. Dat is het idee achter het lokaasmodel. Dit verdienmodel wordt ook wel baite and hook of het Gilettemodel genoemd. De winst wordt gemaakt op de relatief dure onderdelen (hook) die de klant nodig heeft voor het goedkope basisproduct (baite). Denk aan de mesjes voor een scheerapparaatje of de cups bij een Nespressoapparaat. Omdat de klant automatisch diensten of producten blijft afnemen, wordt dit ook wel ‘vendor lock in’ genoemd. Welke koppelingen kunt u maken tussen goedkope basisproducten en bijbehorende producten met een grote winstmarge?

Instapmodel

Voorbeeld: Skype is gratis, maar voor Skype-Out moet worden betaald.
Haal gemakkelijk veel klanten binnen door hen per direct een dienst gratis aan te bieden. Later gaat u hieraan verdienen. Een voorbeeld is Skype. Skype is gratis, maar voor Skype-Out moet worden betaald. De winst zit hem in een uitbreiding of upgrade van de dienst, waarvoor de klant wel betaalt. Dit verdienmodel wordt ook wel het freemiummodel genoemd (free en premium). Met welke diensten kunt u uw klanten gratis kennis laten maken? Of welke bestaande gratis diensten kunt u tegen betaling uitbreiden?

Koppelverkoop

Voorbeelden: Vakantieboekenpakket, Autohuur met verzekering (VS), etc.
Koppelverkoop biedt u de mogelijkheid om producten waar de klant uit zichzelf niet om had gevraagd, toch aan de man te brengen. De essentie is een succesvol, aantrekkelijk product, met daaraan een minder aantrekkelijk of onbekend product gekoppeld tegen een meerprijs. Voorbeelden zijn boekenpakketten en autoverhuur met verzekering. Voor veel producenten is dit een manier om oude voorraden te slijten of om reclame te maken voor een nieuw product. Op welke producten wilt u extra aandacht vestigen?

Servicemodel

Voorbeelden: autoverkoop met onderhoud, site met onderhoud; hier is ook sprake van "vendor lock in".
Een continue stroom aan inkomsten en weten welke omzet je kunt verwachten. Dat zijn de voordelen van het servicemodel. U verkoopt een eerste product met een lage marge, een website bijvoorbeeld. Vervolgens verdient u structureel aan het periodieke onderhoud dat eraan is gekoppeld en een veel hogere winstmarge heeft. Omdat de klant automatisch diensten of producten blijft afnemen, wordt dit ook wel ‘vendor lock in’ genoemd. Voor welke diensten of producten kunt u een servicemodel gebruiken om zo een continue inkomstenstroom te genereren?

Reclamemodel

Voorbeelden: Alle mogelijk manieren van reclame - media, evenementen, adwords.
Creëer een inkomstenstroom door andere partijen reclame te laten maken. In uw media, op uw terrein of op uw voertuigen bijvoorbeeld. Het effect kunt u versterken door het product gratis aan consumenten aan te bieden. Daardoor heeft het product een groter bereik en wordt de advertentieruimte meer waard. Vergelijk het met gratis kranten als de Metro. Welke media en middelen heeft u om relaties reclame te laten maken?

Makelaarsmodel

Voorbeelden: de huizenmakelaar krijgt een percentage, maar ook creditcardfirma's krijgen een percentage van de transactie tussen klant en winkelier. Paypal is modernere variant.
Verzilver de toegevoegde waarde die u heeft voor andere partijen. Brokers en makelaars verdienen elke keer wanneer ze een succesvolle deal tot stand hebben gebracht. Breng bijvoorbeeld koper en verkoper bij elkaar of koppel een werkzoekende aan een werkgever. Een ander voorbeeld is Paypal. Dit bedrijf ontvangt een percentage voor iedere transactie. Binnen welke deals kunt u een rol spelen?

Marktinformatiemodel

Voorbeelden: Double-Click, Nielsen, etc.
Verkoop uw kennis en data. Gegevens die u tot uw beschikking heeft, kunnen ook voor andere ondernemers interessant zijn. Neem bijvoorbeeld data over zoek- en aankoopgedrag van (internet)gebruikers. Hieraan kan ook advieswerk worden gekoppeld. Welke kennis kunt u vermarkten? De combinatie van schaarse informatie met professioneel advies biedt kansen. 

Lenen en leasen

Voorbeelden: Green Wheels, vakantiehuisjes, etc.
Genereer een continue inkomstenstroom door uw producten te laten leasen. Het voordeel is dat de goederen in uw bezit blijven. Bovendien kunt u in veel gevallen een servicecontract bij de lease aanbieden. Een bekend voorbeeld vormen leaseauto’s, maar ook de verhuur van ruimten. Welke producten of ruimten kunt u vermarkten middels het leasemodel?

Licentieverlening

Voorbeelden: Media (op basis van het auteursrecht) technologie (op basis van een patent)
Eén keer iets uitvinden of bedenken en daar vervolgens keer op keer geld voor ontvangen. Dat kan wanneer u licenties verstrekt. In het geval van media gaat het om het auteursrecht en in de technologie noemen we het patent. Door de licentie te verstrekken, geeft u de ander het recht om geld te verdienen met uw idee. Zij zijn zelf verantwoordelijk voor het produceren van het product of het commercialiseren van de dienst. Bron: http://www.de-innovator.nl/diensten/verdienmodel/voorbeeld-verdienmodel/

Aan de slag

Brochure Verdienmodel

Download button
Innoveer uw verdienmodel en boek meer resultaat. De Innovator heeft hiervoor een speciaal traject. Onderzoek samen wat het ideale verdienmodel is voor uw product of dienst. Download de brochure

Populaire posts van deze blog

Vertical Axis Windturbine (VAWT)

Dit product is al 25 jaar in gebruik op o.a. offshore booreilanden. Deze windturbines zijn oorspronkelijk ontworpen om te functioneren onder de zware omstandigheden van het arctisch gebied waar betrouwbaarheid en veiligheid absoluut noodzakelijk zijn. Deze verticale turbine benut de wind uit elke richting en start zijn energielevering bij windsnelheden van 2 m/sec. De windturbine is bestand tegen turbulentie en windstormen en kan veilig gebruikt worden in gebieden met hogere windsnelheden in tegenstelling tot klassieke windturbines. Voordelen De voordelen van een verticale windturbine t.o.v. een klassieke windmolen met wieken zijn legio: •geen slagschaduw •het ontwerp en de manier van draaien van de Rotor zorgen ervoor dat er geen geluid wordt geproduceerd (0db). Windmolens met wieken maken geluid vergelijkbaar met een espresso machine (50 tot 60db) •30% hogere energieproductie. De VAWT heeft een lagere windsnelheid (2m/sec) nodig om op te starten. Het vergroten naar een h

Voorbeeld indeling van een verkoopplan / salesplan

Hoofdstuk 1: Introductie Hoofdstuk 2: Strategische Context 2.1 Organisatie algemeen     2.2 Diensten/producten        2.3  Visie  2.4 Missie 2.5 Values 2.6  Elevator Pitch Hoofdstuk 3: Commerciële richting 3.1 Kwantitatieve doelstellingen   3.2 Kwalitatieve doelstellingen   3.3  SWOT analyse  (op sales)        3.4 Confrontatie matrix       3.5 Verkoopvisie       3.6 Verkoopstrategie 3.7 Product/markt combinaties 3.8 Doelgroep segmentatie 3.9 Doelgroep bewerking / verkoopmix    Hoofdstuk 4: Commerciële organisatie 4.1 Structuur 4.2 Bezettingsplan      4.3 Samenwerking/communicatie 4.4 Cultuur 4.5 Rol en taken van de salesmanager 4.6 Werving en selectie  Hoofdstuk 5: Commerciële operatie en sturing 5.1 Verkoopproces     5.2 Commerciële targets & productiviteit per kernfunctie 5.3 Kerncompetentie analyse & opleidings- en trainingsbehoeften 5.4 Sturing en controle op doelstellingen 5.5 Sturing op onderliggende key performance indicatoren 5.6 Verkoopgesprek Hoofdstuk 6: D

Interessante links in de Euregio !! Charlemagne !!

Economie www.creative-drive.eu www.creativebusinessguide.eu www.kvk.nl Arbeidsmarkt www.grensinfopunt.nl www.grenzinfopunkt.eu www.werk.nl www.banenrijklimburg.nl www.limburgvac.nl www.eures.europa.eu Infrastructuur en Mobiliteit www.dieeuregiobahn.de www.mobility-euregio.com Overige Actualiteit www.ld.nl www.az-web.de www.nu.nl Verwante organisaties en instellingen www.eurode.eu www.euregio-mr.com www.mahhl.eu www.europedirect-aachen.de www.limburg.nl www.eurocities.eu www.cor.europa.eu Cultureel aanbod en toerisme www.hartvaneuropa.eu www.mobility-euregio.com www.ditisparkstad.nl www.dasistparkstad.eu www.charlzz.com www.onthaasten.eu