Doorgaan naar hoofdcontent

Duitse webshop is groeimarkt Nederlandse bedrijven

Duitse webshop is groeimarkt Nederlandse bedrijven

Uitgegeven:
28 september 2011 14:59
Laatst gewijzigd:
28 september 2011 14:59

AMSTERDAM - Nederlandse ondernemingen focussen bij het betreden van de Duitse markt steeds sterker op online-verkoop. Dit constateert de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK), die jaarlijks honderden bedrijven begeleidt bij hun eerste stappen op de grootste buurmarkt.
  
© Thinkstock
Duitsland biedt volop kansen voor Nederlandse bedrijven op het gebied van online-verkoop. Alleen al in het tweede kwartaal van dit jaar bestelden onze oosterburen voor 5,2 miljard euro aan producten bij webwinkels.
De verwachting is dat de markt over heel 2011 goed is voor een kleine dertig miljard euro, wat volgens de DNHK neerkomt op een stijging van 15 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Ter vergelijking: de Nederlandse e-commerce markt groeit dit jaar naar verwachting met ‘slechts’ 11 procent.
Duitsland
"Duitsland is momenteel bezig met een inhaalslag op het gebied van internetgebruik. Inmiddels zijn 52,7 miljoen personen boven de 14 online. Dat is bijna 65 procent van alle Duitsers," stelt Johan Spijksma.
De snelst groeiende productcategorieën in Duitsland zijn textiel, kleding en schoenen. Daarna volgen media, beeld- en geluidsdragers, elektronica, computers en randapparatuur, hobby, verzamel- en vrijetijdsartikelen.
Verschillen
Nederlandse aanbieders moeten echter wel bedenken dat de e-commerce markten in beide landen fundamenteel van elkaar verschillen. Eén van de zaken waar Nederlandse aanbieders rekening mee moeten houden, is het feit dat de Duitse consument het liefst ook bij een Duitse webshop koopt, zegt Andreas Giese van adviesbureau Dexport.
Hij adviseert snelgroeiende bedrijven en bekende merken bij het opzetten en optimaliseren van hun online marketing voor de Duitse markt. Slechts 16 procent van de Duitsers koopt online producten in andere Europese landen. Het is daarom zinvol om de webshop een Duitse uitstraling te geven door bij lay-out en vormgeving uit te gaan van Duitse standaarden.
Recht
Een ander belangrijk punt zijn de algemene verkoopvoorwaarden, die aan het Duitse recht moeten voldoen. "Wie de Duitse markt wil veroveren heeft bovendien een goede lange termijn strategie nodig. Bij het opbouwen van een nieuw merk in Duitsland kun je niet over één nacht ijs gaan," aldus Giese.
"Hoewel het inrichten van een Duitse webshop een betrekkelijk eenvoudige stap lijkt, zien wij toch regelmatig dat fundamentele verschillen te laat worden opgemerkt," zegt Johan Spijksma, exportadviseur van de DNHK. Hierdoor worden volgens de Handelskamer onnodige fouten gemaakt, die tot vertragingen of zelfs mislukkingen leiden.

Dit artikel komt van nu.nl

Wilt u hulp bij uw (online)verkopen in Duitsland?? Laat ons netwerk voor u werken. info@ventures2b.eu 

Populaire posts van deze blog

Vertical Axis Windturbine (VAWT)

Dit product is al 25 jaar in gebruik op o.a. offshore booreilanden. Deze windturbines zijn oorspronkelijk ontworpen om te functioneren onder de zware omstandigheden van het arctisch gebied waar betrouwbaarheid en veiligheid absoluut noodzakelijk zijn. Deze verticale turbine benut de wind uit elke richting en start zijn energielevering bij windsnelheden van 2 m/sec. De windturbine is bestand tegen turbulentie en windstormen en kan veilig gebruikt worden in gebieden met hogere windsnelheden in tegenstelling tot klassieke windturbines. Voordelen De voordelen van een verticale windturbine t.o.v. een klassieke windmolen met wieken zijn legio: •geen slagschaduw •het ontwerp en de manier van draaien van de Rotor zorgen ervoor dat er geen geluid wordt geproduceerd (0db). Windmolens met wieken maken geluid vergelijkbaar met een espresso machine (50 tot 60db) •30% hogere energieproductie. De VAWT heeft een lagere windsnelheid (2m/sec) nodig om op te starten. Het vergroten naar een h

Voorbeeld indeling van een verkoopplan / salesplan

Hoofdstuk 1: Introductie Hoofdstuk 2: Strategische Context 2.1 Organisatie algemeen     2.2 Diensten/producten        2.3  Visie  2.4 Missie 2.5 Values 2.6  Elevator Pitch Hoofdstuk 3: Commerciële richting 3.1 Kwantitatieve doelstellingen   3.2 Kwalitatieve doelstellingen   3.3  SWOT analyse  (op sales)        3.4 Confrontatie matrix       3.5 Verkoopvisie       3.6 Verkoopstrategie 3.7 Product/markt combinaties 3.8 Doelgroep segmentatie 3.9 Doelgroep bewerking / verkoopmix    Hoofdstuk 4: Commerciële organisatie 4.1 Structuur 4.2 Bezettingsplan      4.3 Samenwerking/communicatie 4.4 Cultuur 4.5 Rol en taken van de salesmanager 4.6 Werving en selectie  Hoofdstuk 5: Commerciële operatie en sturing 5.1 Verkoopproces     5.2 Commerciële targets & productiviteit per kernfunctie 5.3 Kerncompetentie analyse & opleidings- en trainingsbehoeften 5.4 Sturing en controle op doelstellingen 5.5 Sturing op onderliggende key performance indicatoren 5.6 Verkoopgesprek Hoofdstuk 6: D

Interessante links in de Euregio !! Charlemagne !!

Economie www.creative-drive.eu www.creativebusinessguide.eu www.kvk.nl Arbeidsmarkt www.grensinfopunt.nl www.grenzinfopunkt.eu www.werk.nl www.banenrijklimburg.nl www.limburgvac.nl www.eures.europa.eu Infrastructuur en Mobiliteit www.dieeuregiobahn.de www.mobility-euregio.com Overige Actualiteit www.ld.nl www.az-web.de www.nu.nl Verwante organisaties en instellingen www.eurode.eu www.euregio-mr.com www.mahhl.eu www.europedirect-aachen.de www.limburg.nl www.eurocities.eu www.cor.europa.eu Cultureel aanbod en toerisme www.hartvaneuropa.eu www.mobility-euregio.com www.ditisparkstad.nl www.dasistparkstad.eu www.charlzz.com www.onthaasten.eu